Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, dlaczego niektóre reklamy czy grafiki są tak porywające, że pamiętasz o nich długo, podczas gdy inne po prostu ..są?
Tajemnica leży często w umiejętnym zastosowaniu zasad projektowania grafiki, które potrafią przyciągnąć uwagę i zatrzymać ją na dłużej.
W tym artykule przedstawiamy kluczowe zasady projektowania, które sprawią, że Twoje reklamy będą nie tylko estetyczne, ale także skuteczne.
- Zacznij od celowości kompozycji
Zanim zaczniesz projektować pomyśl o czym chcesz powiedzieć i dla kogo. Skuteczny projekt graficzny musi być celowy w swojej kompozycji, czyli każdy element powinien mieć swoje miejsce i cel. Ale to nie wszystko, kompozycja powinna być starannie przemyślana, aby przekazywać odpowiednie przesłanie i skutecznie komunikować się z odbiorcami.
Świetnie sprawdzi tu zasada złotej proporcji, znana również jako złoty podział.
To od wieków stosowany podział, który charakteryzuje się proporcją między dwiema częściami, gdzie stosunek większej części do mniejszej jest taki sam jak stosunek całej figury do większej części. Matematycznie jest to stosunek około 1,618:1.
Zobacz jak to się przedstawia:
Złotą proporcję spotykamy w wielu miejscach, zarówno w naturze, jak i w sztuce oraz architekturze. Przykłady:
– kwiaty, takie jak słoneczniki, których nasiona rozmieszczone są wzdłuż spiralnych linii, tworząc złoty stosunek.
– w architekturze to wiele zabytkowych budowli, takich jak Partenon w Atenach – zarówno w proporcjach poszczególnych elementów, jak i w relacji między nimi.
– w sztuce, wielu mistrzów renesansowych, takich jak Leonardo da Vinci czy Michał Anioł, stosowało złotą proporcję przy tworzeniu swoich dzieł, zarówno w kompozycji obrazów, jak i proporcjach postaci ludzkich.
2. Projektując grafikę pamiętaj też o zasadzie podziału na trzy.
O co dokładnie w niej chodzi?
Zasada trzech punktów mówi o podziale projektu na trzy obszary, zarówno pionowo, jak i poziomo, tworząc siatkę krzyżujących się linii. Według tej zasady, widz w większości przypadków będzie zwracał uwagę na te punkty na kompozycji, gdzie linie się przecinają. Dodatkowo, zaleca się umieszczanie kluczowych elementów projektu w pobliżu tych linii, aby podkreślić ich znaczenie.
3. Zasada Trzech Sekund
Jak już jesteśmy przy „3” to pomyśl też o czasie jaki koś poświęca Twojej reklamie – to aż i tylko 3 sekundy. Wtedy albo dzieje się pożądana reakcja albo po prostu użytkownik idzie dalej. Przekaz główny projektu powinien być tak przygotowany aby był zrozumiany w ciągu trzech sekund. To oznacza, że kluczowe elementy graficzne, takie jak logo lub główna wiadomość reklamy, powinny być natychmiastowe i łatwo dostrzegalne dla widza.
4. Użycie kontrastów
Kontrast w grafice może przyciągnąć uwagę i nadać dynamizmu projektowi. Stosowanie kontrastujących kolorów dla kluczowych elementów, takich jak nagłówki lub przyciski, może poprawić czytelność i wyróżnić je na tle reszty projektu.
Jak we wszystkim, tak i w stosowaniu kontrastu kolorów warto zachować umiar, bo mogą one męczyć oczy i efekt będzie przeciwny do założonego. Rekomendujemy poruszanie się w ramach odpowiedniej palety kolorów. Paleta powinna być spójna i dobrze zbalansowana, to pozwoli Ci zachować przemyślaną kompozycję.
5. Czytelność tekstu
Tekst w projekcie graficznym powinien być czytelny i łatwy do zrozumienia. Wybór odpowiedniej czcionki, rozmiar tekstu oraz kontrast między tekstem a tłem są to kluczowe aspekty aby Twój projekt był dla czytelny.
6. Równowaga wizualna
Odnosi się ona do rozkładu elementów w projekcie graficznym w taki sposób, aby utrzymać harmonię i stabilność, ale nie tylko 😉 Projektując grafiki warto mieć na uwadze również to, że sąsiedztwo poszczególnych elementów daje większe prawdopodobieństwo odczytania intencji autora. Elementy, które są w jakiś sposób ze sobą powiązane, umieszcza się z reguły blisko siebie.
7. Używanie pustych przestrzeni
Puste przestrzenie wokół elementów graficznych mogą pomóc w wyodrębnieniu i podkreśleniu ich znaczenia. Użycie odpowiedniej ilości światła między elementami może poprawić czytelność projektu i dodać mu lekkości i elegancji.
8. Stosowanie spójnych elementów
Spójność w projektowaniu graficznym oznacza zachowanie jednolitego stylu i koncepcji w całym projekcie. Powtarzanie określonych elementów, takich jak kolory, czcionki czy motywy graficzne, pomagają w budowaniu rozpoznawalności marki i zapewniają jednolity wizerunek. Warto dbać o spójność, to buduje świadomość i rozpoznawalność Twojego stylu i marki.
9. Emocjonalne oddziaływanie
Emocje i uczucia, o nich najgłośniej jest ostatnio.. skuteczny projekt graficzny powinien też do nich nawiązywać i wywoływać określone reakcje ze sfery emocjonalnej u odbiorców. Stosowanie odpowiednich kolorów, obrazów i treści może budować więź z widzem i skłaniać go do działania.
I pamiętaj:
ludziom znacznie łatwiej nauczyć się czegoś nowego, jeśli odwołuje się to do doświadczeń, które już posiadają.
Dlatego bądź autentyczny w projektach, w tym o czym mówisz i co mówisz.
10. Testowanie i Doskonalenie
Testowanie projektów graficznych na różnych grupach docelowych oraz zbieranie opinii i feedbacku od użytkowników jest kluczowe dla doskonalenia i projektu i Twojego warsztatu. Nie bój się, twórz i testuj.
A jeśli potrzebujesz wsparcia w tworzeniu skutecznych i przemyślanych projektach lub po prostu nie czujesz się pewnie w projektowaniu grafik
napisz lub zadzwoń – chętnie pomożemy 😉
w artykule zostały wykorzystane zdjęcia nostresskat.pl oraz fotoforma.pl