06.06.2024

Elevator Pitch: Jak skutecznie zaprezentować się w kilka sekund

Czym jest elevator pitch?

Elevator pitch to termin pochodzący z amerykańskiego biznesowego żargonu, który oznacza dosłownie „prezentację w windzie”.

Wyobraź sobie taką sytuację: wchodzisz do windy, naciskasz guzik, a obok Ciebie stoi Mark Zuckerberg, Tim Cook, albo może nawet Elon Musk. Jeden z nich patrzy na Ciebie i pyta: „A Ty, czym się zajmujesz?” Masz tylko kilkadziesiąt sekund na przedstawienie się w sposób, który sprawi, że wyjdziesz z windy nie tylko z ich zainteresowaniem, ale może nawet z propozycją współpracy.

Elevator pitch – mity i rzeczywistość

Choć taka sytuacja brzmi jak wyjęta z filmu, często wywołuje śmiech i zdystansowanie w świecie biznesu. Jednak pomimo, że taka wizja może wydawać się przesadzona, sam elevator pitch jest ważny, bo odpowiednie przygotowanie się zdecydowanie pomoże Ci w wielu sytuacjach.

 

Tradycyjny elevator pitch – dlaczego często zawodzi?

Zgodnie ze sztuką elewator pitch powinien zawierać krótkie odpowiedzi na kilka zasadniczych pytań:

  • Kim jestem?
  • Co robię?
  • Dla kogo?
  • Dlaczego to robię?
  • W jaki sposób to robię?

 

jednak badania wskazują, że typowy elevator pitch często nie spełnia swojego zadania.

Naukowcy z Uniwersytetu Stanforda wykazali, że szybkie, standardowe prezentacje nie mają znaczącego wpływu na decyzje potencjalnych klientów czy inwestorów. Dlaczego? Ponieważ brzmią sztucznie i jakby były wyuczone na pamięć.

Inne badanie opublikowane przez MIT Press skupiło się na autoprezentacjach stosowanych przez innowatorów z branży technologicznej do przedstawiania swoich pomysłów potencjalnym inwestorom. W 96% przypadków kończą się one niepowodzeniem.

Jaki z tego wniosek? Warto pomyśleć o zmianie formuły elewator pitch, zachowując jego esencję.

Jak zmienić podejście do elevator pitch?

Najważniejsze jest przyciągnięcie uwagi rozmówcy. Tim David, autor związany z Harvard Business Review, zaczyna swoje prezentacje od humorystycznego wstępu:
„Oprócz tego, że jestem międzynarodowym mistrzem kulturystyki…” – choć w rzeczywistości jest daleki od tej sylwetki, to typ klasycznego „szczupaka”.
Taki żart łamie lody i sprawia, że rozmówca chętnie słucha dalej.

Klucz do skutecznego elevator pitch

Zdobyłeś uwagę rozmówcy. Super, to połowa sukcesu. Teraz Twój rozmówca powinien zacząć potakiwać.

Zacznij od znalezienia problemu, związanego z Twoim zawodem, który jest dobrze znany Twojemu rozmówcy. Powiedz coś, co sprawi, że pomyśli: „Tak, to jest problem”. Następnie pobudź jego ciekawość, sugerując, że masz rozwiązanie tego problemu. Na końcu zacznij sprzedawać –  przedstaw krótko swoją działalność, ale bądź gotów na pytania.

Przykład:

„Znasz to uczucie, gdy odpalasz komputer i w międzyczasie parzysz sobie kawę? To dlatego, że pracujesz na sprzęcie który nie nadąża za Tobą i Twoimi potrzebami. Prowadzę sklep internetowy w którym sprzedaję niezawodny i błyskawicznie działający sprzęt Apple. Często jest to sprzęt Refurbished, czyli fabrycznie odnowiony przez Apple,  z dużo korzystniejszą ceną dla klienta.”

Pamiętaj: musisz nieustannie ożywiać rozmowę. Gdy tylko poczujesz, że Twoja prezentacja przeistacza się w sztuczny tekst reklamowy, zwolnij. Spróbuj zadać kilka pytań. Unikaj stylu akwizytora.

 

Co jeśli Twój elevator pitch nie zadziała?

Nie zawsze trafisz na odpowiedniego odbiorcę, to proste. Jeśli rozmówca nie wykazuje zainteresowania, nie ma sensu na siłę kontynuować prezentacji. Skup się na tych, którzy rzeczywiście mogą być zainteresowani tym, co oferujesz, to jest Twój docelowy odbiorca.

 

Dwie wskazówki

Gdy ktoś zapyta: „Czym się zajmujesz?”, najczęściej robi to z grzeczności. Ale jeśli zastosujesz dwie kluczowe zasady elevator pitch:

  1. zidentyfikujesz znany rozmówcy problem
  2. i wzbudzisz ciekawość,

Twój rozmówca zacznie naprawdę interesować się Twoją odpowiedzią, a Ty opowiesz swoją historię.

Teraz Twoja kolej!

Jak brzmi Twój elevator pitch? Spróbuj napisać swoją wersję i wyślij ją nam, stosując zasady o których powiedzieliśmy.
Masz pytania dotyczące tworzenia elevator pitch? Chętnie pomożemy!

Napisz lub zadzwoń, reszta już po naszej stronie 😉