Świat pędzi, marketing pędzi chyba jeszcze szybciej. Sukces nie jest przypadkowy. Wymaga przemyślanego planowania i strategicznego podejścia do komunikacji. Jeśli dalej zastanawiasz się po co jest to całe planowanie i jak planować skutecznie – ten artykuł pokaże Ci argumenty oraz możliwości planowania nie tylko na kanałach social media.
Zaczynamy 🙂
Oto kilka powodów, dla których planowanie jest nieodzowne:
1. Spójność komunikacji
Planowanie pozwala utrzymać spójność przekazu w różnych kanałach marketingowych. Dzięki jasno określonym celom i strategii, każda kampania, post na social media czy mailing współgrają ze sobą, tworząc jednolity obraz marki.
2. Optymalizacja zasobów
Planowanie pomaga efektywnie zarządzać zasobami którymi dysponujesz, budżetem, czasem. Wiedząc, jakie działania są priorytetowe, można lepiej alokować środki, unikając marnotrawstwa. To również Twoja spokojna głowa, bo nie zawsze masz czas, ale też pomysł na to co wrzucić na SoMe. Działasz zgodnie z planem – działasz systematycznie, to ważne.
3. Lepsza analiza i mierzenie efektów
Dzięki planowaniu, ustalamy mierzalne cele i kluczowe wskaźniki efektywności (KPI). To pozwala na bieżąco monitorować postępy i wprowadzać niezbędne korekty, aby osiągnąć zamierzone wyniki. Wiesz też jakie treści są ciekawsze dla Twoich obiorców i konwertują lepiej.
4. Reagowanie na zmiany
Świat marketingu jest zmienny. Posiadając plan łatwiej jest dostosować się do nowych trendów czy nieprzewidzianych sytuacji. Planowanie scenariuszowe (scenario planning) umożliwia szybkie reagowanie i adaptację do nowych warunków rynkowych.
Skoro wiesz już że warto planować, to teraz zobacz co warto planować.
1. Cele marketingowe
Wyznaczanie celów to podstawa. Cele powinny być SMART (wykres poniżej rozwija ten akronim). Działanie według tej metody pomoże Ci zachować klarowność i łatwość w monitorowaniu postępów.
2. Grupa docelowa, czyli poznaj swoich odbiorców
Jeśli wiesz jakie są zainteresowania Twoich odbiorców, na czym im zależy, kiedy wchodzą na dane media społecznościowe, jakiej są płci czy ile maja lat – to możesz tworzyć bardziej dopasowany przekaz, który będzie po prostu skuteczniejszy.
3. Kanały komunikacji
Wybór odpowiednich kanałów komunikacji to klucz do dotarcia do grupy docelowej. Czy będzie to social media, e-mail marketing, content marketing, czy tradycyjne media – każdy kanał ma swoje specyficzne wymagania i odbiorców. Zdaj sobie sprawę z tego że nie można być wszędzie, więc na początek wybierz 2-3 kanały i skup się na nich.
- Facebook – Idealny do budowania społeczności, organizowania konkursów, publikowania różnorodnych treści i reklam. Dzięki narzędziom takim jak Facebook Insights można analizować zaangażowanie użytkowników.
- Instagram – Doskonały do wizualnej prezentacji marki, produktów i kulis działalności firmy. Funkcje takie jak Stories czy Reels pozwalają na kreatywne podejście do contentu.
- LinkedIn – Skupia profesjonalistów, idealny do B2B marketingu, publikacji artykułów eksperckich, ofert pracy oraz budowania wizerunku firmy jako lidera branży.
- Twitter – Świetny do krótkich, szybkich aktualizacji, komunikacji z klientami i śledzenia trendów. Narzędzie Twitter Analytics pomaga monitorować efektywność działań.
- YouTube – Perfekcyjny do dłuższych treści wideo, tutoriali, webinarów i recenzji produktów. YouTube Studio pozwala na analizę statystyk kanału i widzów.
4. Opracuj strategię i plan wpisów
Jedną z ważniejszych rzeczy jest opracowanie strategii komunikacji. To pozwoli Ci prowadzić. bardziej spójnie działania i monitorować ich efekty. Na podstawie analizy danych Twojej grupy docelowej zaplanuj treści i sposób ich przedstawienia (content). Tak przygotowane informacje „włóż” w kalendarz (harmonogram) działań marketingowych – to klucz do zachowania ciągłości i regularności komunikacji.
5. Budżet
Monitorowanie wydanych kwot i analizowanie wyników płatnych działań jest kluczowe aby uniknąć przekroczenia zaplanowanych wydatków i świadomie planować kolejne promocje pod kątem skuteczności i osiągniętych efektów.
Narzędzia wspierające planowanie, czyli uprość sobie pracę maksymalnie.
Jeśli jesteś osobą która choć trochę działa w sieci to pewnie wiesz jak czasochłonne jest dodawanie wpisów na wielu platformach i jak wiele uwagi trzeba temu poświęcić. Jeśli prowadzisz własny biznes to może okazać się że nie wystarcza Ci czasu na regularne publikacje i bycie na bieżąco z pytaniami klientów i odpowiadaniem na nie.
Sprawa jest jeszcze trudniejsza jeśli prowadzisz kilka kont jednocześnie dla kilku klientów.
Jest na to sposób – wykorzystaj narzędzia ułatwiające zaplanowanie komunikacji, to usprawni Twoją pracę.
Wprowadzenie harmonogramu publikacji pozwoli Ci na planowanie z góry, czyli ustalanie tematów, treści i stylu postów z wyprzedzeniem. Spójny plan działań i publikacja w wyznaczonym czasie to komfort, niczego nie zawalasz – dlatego warto planować!
Narzędzia do planowania w mediach społecznościowych
Publer – Umożliwia planowanie postów z wyprzedzeniem na różnych platformach, monitorowanie zaangażowania oraz analizowanie wyników kampanii. Znajdziesz tam też dziennik na burze mózgów i na rozmowy o przyszłych pomysłach na treści.
Later – Specjalizuje się w planowaniu wizualnych treści na Instagramie, pozwala na zaplanowanie całej siatki postów, co ułatwia zachowanie spójności wizualnej.
Canva – Narzędzie w którym zaplanujesz komunikację w kalendarzu ale też stworzysz atrakcyjne grafiki i wizualne treści – przydadzą Ci się one w mediach społecznościowych. Narzędzie posiada gotowe szablony dostosowane do różnych platform.
Narzędzia do planowania od Meta
– terminarz na fb – odnajdziesz go w rozsuwanym menu z lewej strony ekranu. Gromadzone są tu zarówno planowane treści oraz posty i relacje widoczne już na Twoich profilach na fb i instagramie.
– planowanie treści oraz rolek możliwe jest też z poziomu samej aplikacji Instagram. Aby planować należy na ostatnim etapie dodawania treści posta wejść w „Ustawienia zaawansowane” i wybrać opcję „zaplanuj publikację zawartości”. Pozostaje już tylko wybrać datę i godzinę publikacji.
– Linkedin – on również pozwala na planowanie. Poprzez opcję zacznij publikację na końcowym etapie działań możesz planować poprzez kliknięcie ikony zegara.
– TikTok – tu również możesz planować wpisy z wyprzedzeniem, ale tylko z poziomu przeglądarki internetowej. Masz również możliwość wyboru miniatury, opisu, hastagów i oznaczenia filmu.
Jak przygotowywać content i planować jego publikację?
Media społecznościowe odgrywają coraz wiekszą rolę w strategiach marketingowych. To doskonała okazja do nawiązania relacji z klientami, świetnie pomagają w budowaniu lojalności klientów.
Poniżej 4 wskazówki które pomogą Ci działać bardziej skutecznie.
- Określenie celów – każdy post powinien mieć jasno określony cel – zwiększenie zaangażowania, edukacja odbiorców, promocja produktów czy budowanie wizerunku marki.
- Wciągająca historia – mów o tym na czym się znasz. Rób to w sposób interesujący i dostosowany do odbiorców.
- Autentyczność – pomimo wszystko bądź szczery i prawdziwy w tym co robisz i jak się zachowujesz.
- Regularność i konsekwencja – publikowanie wartościowych treści w regularnych odstępach czasu pomaga utrzymać zaangażowanie odbiorców – będą oni wracać, lajkować, komentować i angażować się w Twój przekaz.
Na koniec zostawiamy przydatne wskazówki do skutecznego wdrożenia strategii marketingowej w mediach społecznościowych
- Publikuj we właściwym czasie – zwykle jest to czas około 1 godziny od szczytowego zaangażowania odbiorców. Możesz to sprawdzić w statystykach swojego konta na IG.
- Wykorzystuj formaty wideo – wideo generuje większe zaangażowanie niż inne formy treści. Korzystaj z funkcji live i Stories.
- Stawiaj na autentyczność – pokaż ludzką twarz firmy, kulisy pracy, historie sukcesu klientów. Autentyczne treści budują zaufanie.
- Korzystaj z hashtagów – odpowiednie hashtagi zwiększają widoczność postów i pomagają dotrzeć do szerszego grona odbiorców.
- Zachęcaj do aktywności, twórz ankiety – to świetny sposób na zwiększenie zaangażowania i zbudowanie społeczności wokół marki.
- Bądź na bieżąco z trendami – śledź najnowsze trendy i dostosowuj swoje działania do zmieniających się preferencji odbiorców.
- Nie publikuj zbyt często – jeśli przekroczysz tę granicę Twoi obserwatorzy mogą uznać to za spam i mogą przestać Cię obserować.
- Upewnij się że treści które tworzysz można udostępniać – sprawdź czy rozdzielczość jest odpowiednia, czy wpisy są łatwe do zrozumienia i zawierają silne wezwanie do działania na końcu.
Dobrze zaplanowana komunikacja – to się opłaca
Dobrze zaplanowana komunikacja w mediach społecznościowych przynosi wymierne korzyści – zwiększa świadomość marki, angażuje odbiorców i rozwija sprzedaż. Dlatego warto inwestować czas i zasoby w strategiczne planowanie aby czerpać maksymalne korzyści z obecności w social media.
Czujesz, że Twoja obecność w mediach społecznościowych nie przynosi oczekiwanych rezultatów? Poświęcasz czas, szukasz pomysłów i dalej nic?
Zmień podejście – rozpocznij współpracę z Lemon Concept i zobacz jak soczyste mogą być efekty. Napisz do nas lub zadzwoń, aby umówić się na bezpłatną konsultację.