Ludzki mózg jest fascynującym narzędziem – zaprojektowanym przez ewolucję, aby maksymalizować nasze szanse na przetrwanie w świecie pełnym bodźców i informacji. Aby przetwarzać i zapamiętywać dane, nasz mózg działa zgodnie z zasadą najmniejszego wysiłku – preferuje to, co jest już mu znane, co jest proste do przyswojenia i logiczne w kontekście wcześniejszych doświadczeń.
Właśnie dlatego opowiadanie historii o marce jest tak potężnym narzędziem – pozwala na budowanie tożsamości marki w sposób, który jest zgodny z naturalnymi procesami przetwarzania informacji przez mózg.
Jak mózg przyswaja informacje?
Badania neurokognitywne pokazują, że mózg ludzki preferuje informacje, które są łatwe do zrozumienia. Według efektu kognitywnego płynności (ang. Cognitive Fluency), ludzie mają tendencję do postrzegania informacji, które są łatwe do przetworzenia, jako bardziej wiarygodnych. Jeśli konsument nie musi się wysilać, aby zrozumieć przekaz, automatycznie zakłada, że jest on prawdziwy i godny zaufania. To właśnie prostota komunikatu może być kluczem do budowania lojalności wobec marki. Dodatkowo nasz mózg jest również biologicznie zaprogramowany do zapamiętywania opowieści, ponieważ historie angażują nas na głębszym poziomie emocjonalnym, co sprawia, że informacje są lepiej zapamiętywane i silniej oddziałują na nasze decyzje.
Opowiedz historię swojej marki
Aby skutecznie dotrzeć do odbiorcy, nie wystarczy mówić o produkcie czy usłudze – musisz opowiedzieć historię, która będzie autentyczna i zapadnie w pamięć. Bez tego ludzie będą podchodzić do Twojej marki schematycznie, stosując uproszczone skojarzenia i przypisując Twojemu produktowi lub usłudze cechy, które niekoniecznie odzwierciedlają jego prawdziwą wartość. To właśnie storytelling przełamuje te schematy, budując unikalną tożsamość marki.
Przykład: pierwsze spotkanie z potencjalnym klientem, prezentujesz swoją firmę.
Wyobraź sobie, że jesteś na pierwszym spotkaniu z potencjalnym klientem. Rozmowa zaczyna się od lekkiej wymiany zdań o pogodzie, wakacjach czy doświadczeniach w biznesie. Powoli przechodzicie do sedna – omawiacie wyzwania, przed którymi stoi firma klienta, i jego oczekiwania wobec współpracy. Wiesz już, czego potrzebują. Teraz czas na Twoją prezentację.
Opowiadasz, że Lemon Concept zajmuje się marketingiem. Twój zakres działań obejmuje budowę stron www, sklepów internetowych, aplikacji mobilnych, tworzenie strategii, projektowanie komunikacji, prowadzenie profili w mediach społecznościowych, kampanie reklamowe, a także mierzenie i raportowanie wyników.
Reakcja? „Aha, to tak jak inne firmy.”
Ale czy tego chcesz? Z pewnością nie!
Chcesz, aby Twoja firma była zapamiętana, wyróżniała się i wyprzedzała konkurencję.
Jak to osiągnąć? Przez opowiedzenie historii, która nada kontekst Twoim działaniom i zbuduje emocjonalną więź z odbiorcą.
Zerknij na historię powstania Lemon Concept
Cofnijmy się do lipca 2011 roku. To wtedy narodził się pomysł stworzenia miejsca w którym nie tylko mieliśmy realizować projekty pod potrzeby klientów – chcieliśmy być zaufanym, zewnętrznym działem marketingu dla firm które nie mają takich struktur u siebie.
Aby dobrze realizować marketing nie wystarczy mieć 1 żołnierza od wszystkiego – potrzebny jest strateg, grafik, specjalista od SEO, od kampanii promocyjnych, programista.. Naszym celem było aby wszystkie te kompetencje połączyć tak, aby klient mógł powierzyć nam swój marketing wiedząc, że działania prowadzone są z zaangażowaniem własnego pracownika.
Pierwsze zlecenia dla marek Lechpol i Prolix dały nam możliwość pracy nad dużymi projektami, co szybko wykorzystaliśmy jako solidne doświadczenie i umiejętność wieloaspektowego działania. Od początku stawialiśmy na długofalową współpracę. Rozwijaliśmy naszą ofertę tak, aby zawsze odpowiadała na potrzeby rynku i klientów. Tworzyliśmy strony internetowe, sklepy online, aplikacje mobilne, wprowadzaliśmy marki takie jak Planta Food, Crocante, Kruger&Matz i Kavanti na rynek. Pomagaliśmy klientom budować wizerunek graficzny, planować działania w social media i realizować dobrze zaprojektowane kampanie promocyjne.
Pracujemy z firmami z różnych branż – od medycyny, przez techniczną, aż po finanse – co nauczyło nas elastyczności i umiejętności dostosowania się do specyficznych potrzeb klienta w danej branży.
Stawiamy na marketing przynoszący realne rezultaty. Skupiamy się na tym, jak zmienić obserwatora w lojalnego klienta, i jak budować relacje, które trwają. Jesteśmy zaufanym, zewnętrznym działem marketingu dla kilku firm, dodatkowo sumiennie realizujemy projekty pod zlecone prace. Doświadczenie, zaangażowanie i unikalne podejście sprawiają, że nasze realizacje są soczyście dobre i angażujące.
Jak Twoja marka może skorzystać na opowiadaniu historii?
Opowieść o Lemon Concept to przykład na to, jak skutecznie budować tożsamość marki w oparciu o historię. Oto kilka wskazówek, jak możesz opowiedzieć historię swojej marki, aby osiągnąć podobny efekt:
- Zacznij od początku: opowiedz jak powstała Twoja firma, co zainspirowało jej założycieli i jakie były wyzwania na początku drogi. Autentyczność jest kluczem do budowania zaufania.
- Podkreśl wartości: każda marka powinna mieć swoje wartości, które są fundamentem jej działalności. Wpleć je w swoją historię, aby pokazać, co naprawdę jest dla Ciebie ważne.
- Zbuduj emocjonalne połączenie: ludzie zapamiętują to, co budzi w nich emocje. Twoja historia powinna poruszać, inspirować i angażować odbiorców na poziomie emocjonalnym.
- Opowiadaj konsekwentnie: storytelling to nie jednorazowe działanie. Każdy element Twojej komunikacji powinien być częścią większej historii, która rozwija się w czasie.
- Używaj prostego języka i obrazów: aby Twoja historia była przyswajalna, używaj języka, który jest zrozumiały dla Twojej grupy docelowej. Wzbogacaj swoją opowieść o wizualizacje, które pomogą odbiorcom lepiej zrozumieć i zapamiętać Twój przekaz.
Poznaj narzędzia do skutecznego tworzenia komunikatów
Aby skutecznie budować prosty i przejrzysty przekaz, możesz wykorzystać narzędzia, które pomagają tworzyć i optymalizować treści marketingowe:
Grammarly – narzędzie do edycji tekstów, które nie tylko poprawia błędy, ale również sugeruje uproszczenia i zmiany, które sprawią, że tekst stanie się bardziej przejrzysty i łatwiejszy do przyswojenia.
Jasnopis – narzędzie do analizy tekstu pod kątem jego złożoności. Wskazuje, które zdania są zbyt długie lub skomplikowane, sugerując, jak można je uprościć.
Czat GTP – używaj go z głową, niech będzie Twoją inspiracją do łatwiejszego i szybszego wykonywania pracy, nie działaj na zasadzie ropy-paste.
Podsumowanie
W świecie, w którym ludzki mózg dąży do upraszczania i kategoryzowania informacji, umiejętność opowiadania historii jest kluczowa dla wyróżnienia się na tle konkurencji. Pamiętaj, że im łatwiej odbiorca przyswoi Twoją historię, tym dłużej pozostanie ona w jego pamięci. Opowiedz swoją historię w sposób prosty, emocjonalny i autentyczny, a Twoja marka zyska nie tylko rozpoznawalność, ale i lojalność klientów.
a jeśli szukasz agencji, która nie tylko zrealizuje Twój projekt, ale też wniesie do niego świeżość, kreatywność i zaangażowanie skontaktuj się z nami, a razem stworzymy soczyście skuteczny marketing.
Napisz lub zadzwoń – reszta już po naszej stronie 😉 🍋