08.04.2024

Typografia w marketingu, czyli jak dobrać najlepszy font

Kroje pisma odgrywają kluczową rolę w projektowaniu materiałów marketingowych, zarówno tych przeznaczonych do internetu, jak i do druku.Wybór odpowiedniego fontu może diametralnie zmienić to jak bardzo czytelne będą Twoje grafiki, a mówimy tu o zrozumieniu i skuteczności przekazu.

Dziś powiemy o doborze krojów pisma, podstawowych zasadach projektowania grafik z tekstem i o tym jaka jaka jest różnica między czcionką a fontem – zaczynamy.

Font czy czcionka?

Określenia font i czcionka stosowane są często zamiennie, ale oddając ukłon w stronę ludzi pracujących z grafiką i drukiem spieszymy wyjaśnić że to nie to samo.

Dla porządku:
Czcionka — odnosi się do dawnej techniki druku. Oznaczała metalowy stempel, który odbijał jedną konkretną literę na papierze poprzez odciśnięcie farby. Według innej definicji czcionka oznacza cały zestaw znaków o unikalnym wyglądzie. Termin ten jest też stosowany zamiennie z „krojem pisma”.

Font — to znacznie bardziej współczesny termin określający konkretny krój pisma (zestaw czcionek) o określonej grubości oraz odmianie np. Poppins ExtraBold Italic. Aby łatwiej to zrozumieć – font jest instrukcją dla komputera lub drukarki określającą sposób wyświetlania lub wydrukowania tekstu.
Wspomnieliśmy o kroju pisma – to charakterystyczny obraz kompletu znaków pisma o jednolitych podstawowych cechach graficznych: stylu, rytmie, proporcji, układzie lub kształcie szeryfów, właściwościach optycznych (czytelności). To krój pisma wpływa na to jak tekst jest interpretowany przez odbiorców.

 

Elementy składowe nazwy fontu to:

Z ozdobnikami czy bez na końcach znaków?

fonty szeryfowe (serif) 

Są najbardziej popularne. Wyróżniają się ozdobnymi zakończeniami znaków, które można nazywać podstawkami. Czcionki szeryfowe powodują, że pojedyncze litery bardziej odróżniają się od siebie, przez to są łatwiejsze do przeczytania. Nasz mózg dużo łatwiej i szybciej je czyta. Łatwość czytania tych czcionek powoduje, że są bardzo popularne, często spotyka się je w druku. Zazwyczaj wykorzystuje się je aby podkreślić elegancję, wysoką jakość i solidność.

Zestaw cech które możesz uzyskać stosując czcionki szeryfowe to:

Popularne kroje szeryfowe to: Times New Roman, Playfair Display

Biznesy w których fonty szeryfowe znajdują zastosowanie: prawo, finanse, moda, wydawnictwo, kultura, sztuka

 

 

fonty bezszeryfowe (sans serif)

Czcionki bezszeryfowe pozbawione są szeryfów. Przez swój minimalistyczny wygląd postrzegane są jako nowoczesne. Brak szeryfów powoduje, że litery są trudniejsze do odczytania niż w czcionkach szeryfowych, ale to właśnie te czcionki są najczęściej używane są na stronach internetowych, przy projektowaniu interfejsów użytkownika (UI) czy w logotypach.
Niewielkie nagromadzenie pikseli monitora powoduje konieczność użycia prostych, niczym nie ozdobionych czcionek, żeby łatwo się skalowały nawet do małych rozmiarów. Czcionki szeryfowe, szczególnie w małej postaci są słabo widoczne na monitorach. Tutaj prym wiodą proste nieskomplikowane czcionki bezszeryfowe, które łatwo się skalują i dobrze wyglądają nawet w niewielkich rozmiarach.

Zestaw cech które możesz uzyskać stosując czcionki szeryfowe to:

Popularne kroje bezszeryfowe to: Helvetica, Arial i Futura.

Fonty te świetnie określają biznesy takie jak: technika, technologia, coaching i motywacja, consulting, korporacja.

 

 

 

egipcjanki (slab serif)

To szczególny krój, który na pierwszy rzut oka jest połączeniem fontu szeryfowego z bezszeryfowym. Mamy zatem ozdobne wykończenia ale grubość szeryfów jest ta sama co pionowych kresek liter. Te szeryfy są zazwyczaj mniej ozdobne, ponieważ opierają się na geometrii, co nadaje im wygląd solidności i stabilności.

To świetny sposób na połączenie nowoczesności z tradycją. Font ten jest chętnie wybierany do nagłówków, tytułów, logotypów i ogólnie w reklamie. Warto wiedzieć że w przeszłości egipcjanki były wykorzystywane głównie w branżach rzemieślniczych, robotniczych, ponieważ są czytelne, mocne, wyraziste, w przeciwieństwie do panujących wówczas w sferach wyższych krojów szeryfowych.

Zestaw cech które możesz uzyskać stosując egipcjanki to:

Przykłady popularnych fontów slab serif to Courier, Rockwell, i Roboto Slab.

Fonty te świetnie określają biznesy takie jak: reklama, marketing, branża humanistyczna.

 

 

 

fonty dekoracyjne – display fonts

Powstały po to aby przyciągać uwagę, aby odwoływać się do konkretnego wydarzenia, epoki czy stylu. Ich celem jest dodanie wyrazistości i charakteru. Często spotkasz je w nagłówkach, logotypach i wszędzie tam gdzie zadaniem tekstu jest nie tylko informowanie ale też wyróżnienie poprzez elementy artystyczne i graficzne. Każdy z tych fontów może stanowić odrębną formę graficzną. Mogą one naśladować różnorodne motywy, takie jak: retro, futurystyczne, a nawet imitować tekstury i materiały (np. drewno, metal). Nie sposób nie zauważyć napisu rodem z PRL-u, czy kształtu kowbojskiego jak np. WANTED.
Fonty dekoracyjne są to kroje do zadań specjalnych, dlatego warto stosować je oszczędnie (z pewnością nie w body tekstu). Świetnie sprawdzają się w biznesach związanych z zabawą, usługami, produktami dziecięcymi.

 

Skojarzenia: zabawa, rozrywka, cechy produktu, epoki, wydarzenia

Przykłady popularnych fontów dekoracyjnych: Budmo Jiggler, BB Petie Boy

Fajnie sprawdzą się w biznesach: rozrywkowy, kultura, dziecięce

 

 

 

Fonty odręczne – script

Czcionki kaligraficzne lub pisane to inaczej fonty script. Imitują one pismo odręczne – od eleganckiego po swobodny i mniej dbały styl. Jeśli prowadzisz biznes kobiecy – zwróć na nie szczególną uwagę.
Czym się wyróżniają – wszystkie litery są złączone, jak w szkole, nie ma pomiędzy nimi przerw. Fonty te zdecydowanie podkreślają osobiste zaangażowanie, emocjonalność, niejako osobisty dotyk, dlatego tak chętnie wybierane są jako identyfikacja marek osobistych, biznesach ślubnych, fotograficznych czy dziecięcych. Fonty script podkreślają emocje.
Pamiętaj że ten rodzaj tekstu najlepiej sprawdzi się w oszczędnym użyciu w tekście (nagłówki, akcenty czy krótkie bloki tekstu).
Aby uzyskać nowoczesny charakter polecamy łączenie czcionek bezszeryfowych z krojem odręcznym.
A jeśli twoim celem jest podkreślenie luksusu – łącz czcionki odręczne z fontami szeryfowymi.

 

Skojarzenia: emocjonalność, uczuciowość, kreatywność, zaangażowanie

Przykłady popularnych fontów odręcznych (script): QueenlandSortdecai Bursh Script

Fonty script zastosuj w biznesach: kobiece, dziecięce, marki osobiste, ślubne, fotograficzne

 

 

Wykorzystanie odpowiednio dobranego fontu może znacząco wpłynąć na czytelność i zrozumienie przekazu. Poniżej kilka wskazówek dotyczących doboru fontu w materiałach online i materiałach drukowanych (ulotki, katalogi itd.)

Dla Materiałów Online:

  • Czytelność na różnych urządzeniach: kroje pisma powinny być dobrze czytelne niezależnie od rozmiaru ekranu i rodzaju urządzenia. Zalecamy proste, czyste kroje, które zachowują czytelność nawet na mniejszych ekranach, np. Arial, Helvetica czy Open Sans.
  • Zróżnicowanie nagłówków i treści: wybierz kroje pisma, które kontrastują ze sobą, aby wyróżnić nagłówki od treści. Możesz wykorzystać np. pogrubienie lub kursywę, ale pamiętaj o zachowaniu spójności wizualnej.
  • Dostosowanie do marki: kroje pisma powinny odzwierciedlać charakter i wartości marki. Jeśli firma jest nowoczesna i innowacyjna, możesz zdecydować się na nowoczesne kroje, takie jak Montserrat czy Roboto.

 

Dla Materiałów Drukowanych:

  • Dostosowanie do celu: w przypadku materiałów drukowanych, takich jak ulotki czy plakaty, kroje pisma powinny być wybrane z myślą o czytelności z dystansu oraz estetyce. Zwykle wybiera się prostsze kroje, które są czytelne nawet z daleka.
  • Uwzględnienie rodzaju papieru: niektóre kroje pisma mogą wyglądać dobrze na ekranie, ale niekoniecznie na konkretnym rodzaju papieru. Przed wyborem kroju warto przetestować jego wygląd na różnych materiałach.
  • Unikanie zbyt ozdobnych krojów: w przypadku materiałów drukowanych lepiej unikać zbyt ozdobnych krojów pisma, które mogą być trudne do czytania lub wydrukowania.

 

Przed ostatecznym wyborem warto przetestować kilka różnych  fontów, aby sprawdzić, który najlepiej pasuje do projektu i spełnia jego wymagania.

Istnieje wiele miejsc, gdzie można znaleźć kroje pisma, zarówno darmowe, jak i płatne. Niektóre popularne strony to Google Fonts, Adobe Fonts, czy też Font Squirrel.

 

Dobór odpowiednich krojów pisma ma kluczowe znaczenie dla skuteczności Twoich materiałów marketingowych. Pamiętaj o zróżnicowaniu krojów w zależności od medium i celu projektu, a także o spójności z marką.
Fajnie będzie porozmawiać o fontach dopasowanych do Twojej marki lub Twojego biznesu – jeśli potrzebujesz dodatkowej pomocy lub konsultacji napisz lub zadzwoń – reszta już po naszej stronie 😉